søndag den 25. august 2013

Brombær/hyldebærmarmelade, med honning og appelsin


En tur ud  i det blå er altid rart, så mig, store sønnike og vovse,  var lige forbi et godt vennepar, og vi var ude og gå en tur et stykke fra de lokale Lollandske marker, stødte ind i en masse brombær og hyldebær, har altid et par poser i lommerne til det samme, og inden der var gået en ½ time var der plukket 3 kg. Brombær og et halvt kg. hyldebær.  Brombærrene blev delt og vi kørte hjem til marmeladegryden, sønnike var så sød og pille alle hyldebærrene fra stilken, og så kunne jeg komme i gang med og lave en marmelade jeg har lavet siden jeg flyttede hjemmefra.
 

 

Da jeg var helt ung kunne jeg en dag ikke finde så mange vilde brombær, så fik den ide og prøve og putte hyldebær i også, og den marmelade er blevet lavet lige siden, den smager bare så guderne synger, det syntes både mig og drengene…J

Så se og få hanket op i marmeladespanden og kom ud og nyd naturen, brombær, de hænger i klaser…J
 

 




Brombær/hyldebærmarmelade

1½ kg. Friske nyplukkede brombær

500 g. friske nyplukkede hyldebær
300 g. sukker
100 g. flydende honning
½ dl. Friskpresset appelsinsaft
2 spsk. Kartoffelmel
1½ dl. Koldt vand.
Evt. atamon.

Kog bær op med sukker, honning og appelsinsaften, kog ved svag varme, til en opnået kernetemperatuer i gryden er min. 90 grader, gryden tages af, vand og kartoffelmel laves rystes sammen og tilsættes marmeladen for og give lidt tykkelse, pas dog på med og give den hele kartoffeljævningen med det samme, det skal jo ikke blive til grød, det kan dog variere lidt fra bærportion til bærportion, tilsæt evt. atamon.

Hældes på skoldede atomonskyllede glas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar