mandag den 12. august 2013

grissini

Jeg elsker brød, kan ikke få nok af brød, men er også meget krævend når jeg vil have brød og bager oftest mit eget, eller kører jeg gerne langt for godt brød, måske derfor jeg uddannede mig som bager og arbejder som en. det er lie som så meget andet mad at det er ikke noget man kan gå på kompromi med.....færdig punktum.

Der er tit og ofte langt mellem de gode bagere og supermarkederne har mere og mere fabriksbrød go bake off, det gør at det er en hård brance og arbejde i, men godt brød er en æresag, og det er min æresag.
Envidere elsker jeg alt ved Italien og især deres brød og pasta, så vil gerne dele denne opskrift på Grissini med jeg....:-)

Grissini




500 g. fingervarmt vand
100 g. frisk gær (gerne økogær)
1200 g. godt hvedemel (protininhold på min. 12 og helst mere)
5 g. bagepulver
15 g. salt.


Fremgangsmåde:

 

1.     Bland alle ingredienser (gem lidt mel).

2.    Lad dejen hvile i 20 min.

3.    Vej dejen af i passende stykker.

4.    Rul stykkerne på 15 cm i tykkelse som en tynd blyant.

5.    hæver i 20 min

6.    Stryges med mælk og kan drysses med mange slags smage: birkes, salt, tørret krydderurter, hvidløg osv.

7.    Bages ved 170° til de er gyldenbrune (må ikke bage for længe).

8.    Er de ikke gennembagt (prøv at knække en), kan de sættes i ovnen igen.

9.    Opbevares i tætsluttende emballage.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar