lørdag den 3. august 2013

Hybensirup


                            Hybensirup




Jeg har fået en svaghed for sirup, og lysten til og lave alle mulige slags.
Det er jo også lige tid til det, hele haven og naturen står i fuldt flor, og jeg har allerede nået og lave hyldeblomstsaft og sirup, hybenrosesirup og i dag har jeg fået plukket de første hyben og dem vil jeg også lave sirup af.
Det hele lyder som om jeg er en kæmpe sukkergris, og det er jeg da også engang imellem, men det bliver dejlig og åbne de små sirupsflasker til vinter og mærke duften af sommer og hvad man har og se frem til...:-)

Det er jo ikke fordi der bliver lavet kæmpeportioner, men fordi man gerne vil nå og lave og smage det hele.
De kan jo også bruges til og glæde andre man holder af, som en dejlig gave eller overraskelse.

Så her er min version af hybensirup håber i nyder den lige så meget som jeg kommer til.

Mvh. Peter Panik
 
 
 

500 g renset hyben
ca. 6-7 dl vand (så det dækker hybene)
Kog  til hybene er helt møre og i stykker. Lad saften løbe igennem en saftpose. Hæld tilbage i gryden og tilsæt:
550 g sukker
100 g. flydende akaciehonning
 
Når sirupen er kogt tilsæt da:
1 tsk. atamon. 

Kog til det får konsistens af sirup - tag f.eks. lidt op og lad køle af på en underkop.

Når siruppen er klar tages gryden af og atamon tilsættes. Siruppen hældes på skolede glas eller flasker.
For syns skyld puttede jeg et par hele kogte hyben i hvert glas.
Smager fantastisk på pandekager, is, som tilbehør til kager, i lagkager eller oven på din morgengrød/havregryn/mysli.

 


 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar