søndag den 11. august 2013

langtidsstegt Lammekølle marineret med citron/hvidløgsmarinade og sweet potatos

Jeg elsker lam, vil slet ikke ligge skjul på det, og det ligger til familien, kan slet ikke forstå når der kommer nogen og siger, nej spiser ikke lam for det smager af uld, lam er gudespise, og smager fantastisk.
Langtidstegning af lam gør også at man får alle samgsoplevelserne med, og smagen er mere intens.

Jeg har marineret lammekøllen i citron/hvidløsmarinade dagen før 1½ kg): man kan sagtens vælge lammeculotte hvis man hellere vil det.

Sweet potatos (søde kartofler) smager simpelthen så godt, sødt og føles alligevel som en kartoffel, kan godt forstå amerikanerne elsker dem.
jeg serverede tomatsalat med kolde bønner til. så kan det ikke blive meget bedre....:-)


langtidsstegt Lammekølle marineret med citron/hvidløgsmarinade og sweet potatos


Sweet potatos (søde kartofler) smager simpelthen så godt, sødt og føles alligevel som en kartoffel, kan godt forstå amerikanerne elsker dem.




Marinade:

1 dl. friskpresset citronsaft
1 dl. koldpresset rapsolie
2 spsk, finhakket frisk rosmarin
salt og friskkværnet peber.

blandes godt sammen og ½-delen hældes over lammet, skal stå på køl min 12 timer.

Jeg valgte og servere lammet langtidsbagt på 110 grader i 6 timer(ikke vamluft), sammen med sweet portatos, og porrer.
Resten af marinaden blev fordelt over grønsagerne og lagt i fadet sammen med lammet.

Velbekomme....:-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar