søndag den 18. august 2013

Pecan-boller, der er altid plads til godt bagværk....:-)



 
At bage er en af mine mange passioner, og et stykke godt hjemmebag er en ting man ikke må holde ude af sit køkken, husk dog det er lige som alt andet god mad, man må ikke forglemme de gode råvarer.

Jeg elsker gode nødder i bagværk især pecan og valnødder og syntes at der går man aldrig galt i byen.

Det gode ved den denne opskrift er at de kan formes , ligges på bagepapir bages på dagen, eller stilles i køleskabet med et viskestykke over, tages ud næste dag og bages, det er bare så vigtigt at de får lov til og hæve til dobbelt størrelse inden de bliver bagt.
Protinindholdigt mel, er vigtigt når man skal bage, jo højere proteinindhold jo bedre brød, og envidere suger melet mere vand og dejen skal være mere blød, et eksempel på proteinprocenten i en god hvedemel er min. 14 % den kan være svær og finde, men kan være det hele værd.
Man kan dog i de fleste supermarkeder købe "proteinberiget" mel og det er ikke værd og spilde penge på, det er kunstig protein der er tilsat og simpelthen ikke  værd og bruge tid på.
 

Pecanboller

100 g. pecannødder
½ dl. Flydende bihonning
15 g. groft salt
1 æg
½ dl. Koldpresset rapsolie
100 g. durummel
400 g. hvedemel med højt proteinindhold
2-2 1/4 dl. Kolde vand
50 g. gær
Gæren opløses i halvdelen af vand, alle ingridenser på nær resten af vandet tilsætte, og det resterende vand tilsættes til man har en god og smidig dej, hvis man ælter på røremaskine skal dejen æltes i 10 min. hvis det er ved håndkraft 15 min, det er vigtigt at dejen er så ensartet og glat som muligt.
 

Dejen ligges til hævning et lunt sted i 20 min, med et viskestykke over.

Luften æltes ud af dejen og stilles til hævning i yderligere 10 min. med et viskestykke over.

Dejen deles i 15 lige store boller, som trilles runde og ligges på en bageplade med bagepapir, et viskestykke ligges henover og bollerne stilles til hævning et lunt sted, indtil de har hævet til dobbelt størrelse.
Bollerne bages i en forvarmet ovn 200 grader (varmluft) 225 grader (alm. Ovn) i ca. 10 min, til det er lysebrune.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar