onsdag den 7. august 2013

Rødbede-humus


Jeg boede i Mellemøsten i 6 mdr. for 20 år siden, og det fik mig til og have en stor forkærlighed for humus.
jeg kan huske jeg ikke brød mig om smagen første gang, men så kom der lidt brød til og der blev dyppet lidt og efterhånden har jeg lært ikke og leve uden humus, og det kommer på mit middagsbord mere end 2-3 gange om året.
Jeg har dog i min vildskab leget lidt med tanken om og prøve lidt andet og arbejde videre med den humus og jeg kom frem til dennne, og den smager bare godt og er virkelig god smagsgiver til både kød og grønt, den kan selvfølgelig smages til med frisk chili hvis det er det man har lyst til og gerne vil have den lidt stærkere.


Rødbedehomus

Ingredienser:

600 – 700 gr rødbeder

4 spsk tahin

4 – 5 fed hvidløg

sød chilisovs efter smag
4 spsk god olivenolie
3 spsk citronsaft
1 spsk stødt spidskommen
1 tsk salt ( jeg brugte tangsalt men alm. havsalt kan sagtens bruges)

Sådan gør du:

Skyl rødbederne.
Kog rødbederne i godt saltet vand der lige dækker. Kogetiden er 30 min, stik i dem og tjek de er møre.
Lad rødbederne køle let af (10 – 15 inutter) – og gnid derefter skrællen af.
Skær rødbederne i grove stykker og læg dem i foodprocessoren sammen med resten af ingredienserne.
Kør til en mellemfin masse efter din smag.
Smag til med mere af smagsgiverne hvis du synes der mangler noget.
kan sagtens opbevares på køl og bruges over et par dage....:-)

Smager supergodt til friskbagt fladbrød eller flutes. Også godt til grøntsager, i sandwich, som dip til rå grøntsager, som relish og til en god gang grillmad….:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar