lørdag den 24. august 2013

Semidried Tomatos, med eller uden olie.

 

Mit nye projekt er og gemme nogen af sommerens tomater, jeg er ikke så meget for syltede tomater, især ikke de grønne af slagsen, men denne ville kunne bruges i talrige af vinterens gryderetter og salater.
Jeg har dog kastet mig over og prøve og sylte disse vidunderlige Semidried tomater i en eddikelage, men den kommer også på bloggen i dag, for man skal jo prøve...:-)
husk og brug helt tørre rensede glas hvis du vil hensylte dem i olie.




Semidried Tomater, med eller uden olie.



halver dem, vend dem i olie og hvidløgssalt, evt. en smule mild røget paprika, læg dem helt tæt på bagepapir i en bradepande, bag dem ved 70 grader (varmluft) i 6-12 timer til de er helt sprøde (ikke sorte)
 
Spis dem som de er, eller lav en god olie. Fx
½ liter koldpresset rapsolie
4 fedt flækket hvidløg
 En stor håndfuld basilikum
Kog olien op til min. 160 grader, Lig tomaterne og hvidløg i lag og det samme med olien, så man er helt sikker på olien dækker og kommer ind mellem alle lag.
Glassene lukkes med det samme og skal stå mørkt og køligt. Dejligt og gemme en vidunderlig sommersmag til vinteren kulde.
Det er vigitgt de kommer op på den temperatur for og dræbe evt. bakteriesporer, levnedsmiddelstyrelsen anbefaler at de bliver behandlet i min. 10 min. ved 121 grader....:-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar