lørdag den 3. august 2013

sursød sovs




Jeg er fuldstændig vild med sursød sovs, og har længe prøvet og lave den, så jeg bare ikke kan undvære den.

Efter flere forsøg fandt jeg frem til denne utroligt simple sovs, som bare ikke er nem og lave, den smager også så man simpelthen ikke kan undvære den, jeg har valgt og lave den med tilsætning af atamon til sidst, så den ligesom en marmelade kan holde sig hvis man vælger og lave en lidt større portion, men hvis man bare lige skal have sursødsovs til 2 pers. så passer opskriften perfekt.

Men den er nu dejligt og have stående i køleskabet til de travle dage, hvor man bare lige kan brune lidt godt kød og tilsætte sovsen og så er der god mad....velbekomme....:-)


Sursødsovs (portionen passer til 400 g. kød i tern)

 

Det skal du bruge:

1 spsk. maizena
3 spsk. eddike
1 spsk. sojasauce
2 spsk. rørsukker
4 spsk. tomatpuré

1 dåse ananas med juice
En håndfuld grønne friske bønner
1 rødløg
100 g. bambusskud
1 gulerod i tynde strimler
Evt. 1 tsk. atamon

Sådan gør du:

Rør maizena, ananassaft,  eddike, sukker, tomatpuré og soja sammen og
kog under omrøring til sovsen tykner. Spæd til med vand til
rette konsistens ( der går rimeligt meget vand til, jeg brugte ca. 5 dl.)tilsæt grøntsager og ananas.

Lad sovsen koge godt igennem til grøntsagerne er møre. Tag gryden af, hvis den skal holde sig, lidt da tilsæt atamon. Smager fantastisk sammen med kylling, kalkun eller svinekød i tern, serveres med ris eller nudler…J

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar