søndag den 11. august 2013

Syltet squash

Ja man kan ikke ungå og lægge mærke til vejret udenfor og at sommern står på hæld, at det efterhånden er på tide og få syltet lidt og gemme lidt af sommerens lækkerier på glas til om vinteren.

Jeg har ikke prøvet og syltet squash før, men nu har jeg kastet mig ud i det, sammen med lidt af mit squash-overskud fra haven, for de 5 planter jeg har haft har giver omk. 20-25 squash hver, så der er blevet spist meget squash her i huset.

Både mig og mine 2 drenge har en svaghed for hvidløg og en moderart brug af ingefær, så det er det der står på skud sammen med squashen. Denne syltning bibeholder sprødheden og konsistensen.
da jeg går ind for genbrug, har jeg brugt glas der har været brugt før.

 

Der er mange diskussioner om brugen af atamon, men er af den indstilling at selv og lade folk bestemme, jeg bruger det dog ikke selv til anden end og skylle glassene i.
Men lav et par glas til vinternens simremad, sikker på i ikke vil blive skuffet...:-)

Syltet squash

Ca. 400 g squash
 3 dl eddike
2 dl vand
 200 g sukker
8 fed hvidløg (i skiver)
Ingefær (en tynd skive til hver glas)
 Atamon

Rengør squash og skær dem i - ikke for tynde- skiver. Læg squash i glasset. Varm eddike, sukker og vand op til kogepunktet, tag gryden af og tilsæt evt. atamon efter anvisning på flasken og hæld det over grøntsagerne. Lagen behøver ikke dække grøntsagerne, de bliver bløde i løbet af kort tid og derfor bliver dækket af lagen. Lad dem trækket et par timer, så er de klar til servering.

Klargøring af glas og flasker 

Rengør dine glas og flasker med opvaskemiddel. Skyl dem herefter i kogende vand og ryst derefter glassene med atamon som efterfølgende hældes ud.

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar