fredag den 27. september 2013

jagten på den gode smag: Groft Italiensk fuldkornsspeltmel noget af det bedste med højt glutenindhold.

Jeg ser jo at man helst køber dansk, men har den mest fantastiske svaghed for al slags bagværk der er Italiensk og kan simpelthen ikke stå for kvaliteten af god italiensk speltmel/hvedemel med et kæmpe højt gluten/protein-indhold når jeg ser det, og så må jeg bare hjem og bage brød.

Rigtig godt mel skal have et gluten/proteinindhold på min. 12 procent og gerne meget højere, det meste husholdningsmel man køber i dag ligger på ml. 9-10 procent og det er alt for lidt og af en meget dårlig kvalitet.
Man skal dog være opmærksom på at jo højere gluten/proteinindhold jo længere æltetid.

Vi kan sagtens dyrke godt kvalitetesmel herhjemme under de danske kølige himmelstrøg, det kræver bare at flere landmænd/møller ikke kun tænker på kvantiteten og mere på kvaliteten.
Så lad os få kvalitetskorn på markerne og komme tilbage til godt brød.
Samtidig skal vi som forbrugere også sætte os for at vi for at vi må betale for den kvalitet.
Indtil da må jeg lade mig "nøjes" med det fantastiske melprodukt og så er det endda købt i Netto.

Og så er det 100 % formalet med alle skaldele og uden E500 (acorbinsyre/citronsyre) se det er det man kalder en ren råvare.....:-)





Jeg skal nok få lavet lidt opskrifter til jeg, så i har noget og bage af selv. Melet koster ca. 25 kr. for en posefuld, det er økologisk og det er hver en krone værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar