søndag den 22. september 2013

Ristet nudler med fri fantasi

Første gang jeg fik denne ret stod jeg i lære, ikke så langt fra hvor jeg boede lå et lille kinesisk spisested, og hver lørdag efter job, skulle jeg ned og have lidt weekendmad, og dette var min yndlingsret.
Jeg holder vildt meget af nudler, de står meget højt på mit tilbehørs-barometer når det gælder alle wokretter.
Når en masse dejlige grønsager og kød bliver ristet af på panden og ender sine dage oven på en gang nudler, så kan det praktisk i min verden ikke gå galt.
Jeg bruger tit min wok til og få has på mange rester i mit køleskab, men i vil jo nok ikke prøve opskriften hvis jeg kaldte den asiatisk biksemad......-)

Denne ret er vildt simpel og supernem og lave, og man kan selvfølgelig også skifte nudlerne ude med ris.
Man kan også sagtens skifte grøntsagerne ud hvis man ønsker det, har lavet retten med både spirer, ærter, løg og spidskål i strimler.




            Ristet nudler med fri fantasi

4 æg, lavet til scramble eggs og skåret i små stykker
en rest kylling ca. 300 g. skåret/revet i mindre stykker
100 g. røget skinke skået i små tern
1 stor gulerod skået i små tern
1 porre skåret i tynde skiver
1 håndfuld friske grønne bønner skåret i mindre stykker
100 g. afdryppede rejer
Koldpresset rapsolie
½-1 dl. soyasovs.

400 gram kogte varme afdryppede nudler.



Damp grønsagerne i ca. 10 min. så der stadig er bid i.
Rist rejene bare så de lige bliver brune i wokken, lig dem på en tallerken, brun kylling, skinke og grøntsager i rapsolien så det bliver godt varmt, hæld dem over rejerne.
brun nudlerne i et par min. og hæld resten over, smag til med soya og server. Tilsæt mere soya hvis man ønsker det....:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar