tirsdag den 1. oktober 2013

Panisk Chilisovs........ den bider lidt.

Har altid haft en svaghed for chili, men da jeg var omk. 25 år fik jeg allergiske reaktioner når jeg spiste dem, har dog uden problemer kunne spise sød chilisovs.
Men nu er jeg begyndt lidt med chilien igen og indtil videre uden problemer og prøver langsomt og lave maden lidt stærkere.

 

I denne chilisovs hvor hovedbestanddelen er tomater sammen med min yndlingchili indtil videre : orange habanero.
Den bliver stærk med uden den brænder, men man kan jo altid tilsætte mere chili, og antal og styrke af chili er jo klart en smagssag.
Er ikke tilhænger af atamon, men det er jo op til folk selv at træffe det valg.





Panisk chilisovs



2 orange habanero chili
2 store  røde paprikafrugter
250 g. rørsukker
1 tsk. friskreven muskat
1 spsk. salt
175 g. løg
1 tsk. friskreven ingefær
2½ dl. hvidvinseddike
2 kg. meget modne tomater
2 fed hvidløg

evt. atamon (efter anvisning på flasken)

Orden Paprika og chili og tag kernene ud, skær dem i mindre stykker. Riv ingefær i mindre stykker, orden løgene og skær i både, blend alt frugt og grønt og ingefær og hæld dem i gryden sammen med krydderier, sukker og eddike og lad det hele koge uden låg i en ½-1 time. tag gryden af og tilsæt evt. atamon.
Hældes varm på skoldede atamonskyllede glas eller flasker de lukkes med det samme.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar